Plusgroep

Een plusklas is een aparte klas waar meerdere hoogbegaafde leerlingen op eigen niveau onderwijs krijgen, gedurende één dagdeel per week in combinatie met een verrijkt onderwijsprogramma in de eigen klas.

Een succesvolle plusklas hoort een klas te zijn waar hoogbegaafde kinderen (opnieuw) kunnen ontdekken hoe leuk het is om te leren. Binnen de plusklas hebben zij de mogelijkheid te werken met ontwikkelingsgelijken, iets waaraan veel hoogbegaafde leerlingen behoefte hebben en wat zij veelal missen in de eigen groep. Is de Plusklas dan alleen maar leuk? Nee, beslist niet. Er worden ook duidelijke eisen aan de leerlingen gesteld en soms is het voor de leerling ook lastig, zeker als er iets gevraagd wordt waarvoor ze zich écht moeten inzetten.


Wat doen de kinderen eigenlijk in de Plusklas?

De activiteiten kunnen variëren van opdrachten voor in een kleine groep of voor de hele klas tot individuele opdrachten. De rode lijn in alle jaren is het leren-leren, het leren denken en het leren leven. Het leren-leren richt zich met name op werk- en leerstrategieën, het leren denken is om het zelfstandig denken en samenwerken te bevorderen. De opdrachten zijn wat minder omkaderd waardoor leerlingen meer hun eigen inbreng kunnen geven. Op deze manier proberen we te stimuleren dat leerlingen creatief denken maar tegelijkertijd ook analytisch blijven en ook het praktisch oogpunt niet vergeten. Tot slot is er het leren leven. Hieronder valt bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling, juist omdat er andere, complexere dingen van hen verwacht worden, zullen ze tegen moeilijkheden aanlopen. Deze drie leerpunten komen aan de orde bij bijvoorbeeld het leren van een vreemde taal, programmeren, kunst- en techniekprojecten en opdrachten op het gebied van wereldoriëntatie.

 

Welke leerlingen kunnen aangemeld worden en hoe gebeurt dat?

 

De leerlingen worden door de intern begeleider (IB) van de school namens de leerkracht en de ouders aangemeld bij de projectgroep. De projectgroep bepaalt of er voldaan wordt aan de ​​toelatingscriteria. Deze criteria, waaruit moet blijken dat de leerling hoogbegaafd is, zijn door de projectgroep vastgesteld.


Elk jaar evalueren we het functioneren van een leerling in de plusklas. Mocht hieruit blijken dat de Plusklas niet de juiste plek is voor een kind dan wordt de plaatsing stopgezet. Dit gebeurt altijd op vaste momenten in het schooljaar, bij een proefplaatsing bij de kerstvakantie en als het een vaste plaatsing was, dan bij de zomervakantie. Dit besluit wordt door de projectgroep genomen, waarbij het advies van de plusklasdocent doorslaggevend is. Natuurlijk worden ouders en de eigen school ook meegenomen in het traject van stoppen, het zal nooit onverwacht zijn.

 

Voor vragen omtrent de plusgroep kunt u terecht bij één van de leden van de projectgroep:

Jolanda Boonzaaijer, IB van De Glashorst in Scherpenzeel: jboonzaaijer@glashorst.nl

Anne Fontijn, IB van De Borgwal in Renswoude: a.fontijn@deborgwal.nl

 

Benieuwd hoe leerlingen de plusgroep ervaren? 
Bekijk het volgende filmpje dat ze zelf gemaakt hebben over de plusgroep: